corat coret

bingkisan dari secebis hati melahirkan 1001 kata-kata ~ kata-kata yg tidak bisa di ungkapkan ~ ku biarkan kata-kata itu terluah disini mewakili perasaan sendiri







Wednesday

dari lubuk hati yang paling dalam...

ari nih aku nak citer pasal mak aku.. seorang ibu yg telah melahirkan aku di dunia yang penuh pancaroba nih.. seorang ibu yg telah membesar dan mendidik aku sehingga menjadi seorang anak dan insan yg berguna. seorang ibu yang bergelar "MAK"

21 july adalah hari ulang tahun kelahiran mak.. hari yang jatuh pada hari rabu bg tahun nih.. emmmm.. ulang tahun yang keberapa ekk.. pikir jap------------------> hehehhe da meningkat usia da uper nyer mak aku nih.. aku ingat mude agi.. kui..kui..kui... upernyer da 54thn da. seusia cam nih patut nyer mak da der 10 org cucu.. hahahhahahaha..... malang nyer sorang pon x der lagi. lom rezeki mak la tuh.. kene tggu menantu pertama mak kasi cucuk tahun depan ek.. sabar ekk mak. nak harap kan aku?.. emmm x tau la tahun bile.. kawen pon blom agi.. jgn kate kawen calon pon da x nampak2 byg nyer.. lupekan lu citer aku tuh.. kiter citer pasal mak plak.. emmm aku nak wish aper ekk kat mak?.. ahhh nak wish pon x kan nak kene pikir kan.. so selaku anak mesti la da tau pe yg nak dibuat kan....
firstly aku nak bg tau kat mak yg aku sayang sgt2 kat mak.. kasih sayang aku pada mak x dapat nak di ukur dgn aper yg ader kat dunia nih.. walau sedalam laut, walau setinggi langit, walau seluas alam.. kasih aku x der batasnyer.. aku tau mak pon sayang kat aku gak kan.. kasih kite sama... love u mom
aku nak mintak ampun dan maaf kat mak.. aku tau aku bnyk wat dosa ngan mak kan.. aku anak mak yg degil, suke ikot kepala sendiri.. aku tau aper yg aku nak aku dapat.. tak penah nak fikir aper yg mak nak dari aku.. kengkadang tu aku x endah pon cakap mak.. aku x der niat nak sakit kan hati mak tp cara mak tegur tuh wat aku x selesa.. mak aku tau syurga tu di bawah telapak kaki ibu.. aku ingat sampai mati mak.. aku x nak jd anak derhaka.. mak ampun kan sume dosa2 aku ye..
bile citer pasal mak pasti aku rasa nak nangis.. sayu jek .. rasa nya aku x pat nak bayangkan betapa hidup aku tanpa mak kat dunia nih.. umpama hilang pedoman.. lagi2 bapak, aku x dapat nak bayang kan bapak tanpa mak.. kasih dia lagi besar buat mak.. hidup tanpa mak umpama makan tanpa garam..
pengorbanan mak terlalu besar sehingga x termampu tok aku balas.. mampukah aku nak bahagiakan mak? mampukah aku senangkan kehidupan mak?.. aku tau kemewahan bukan lah ukuran tok hidup bahagia. tp aper guna nya anak klu x leh memberi kesenangan kepada org tua nya.. itu la yg sll aku pikirkan.. memberi kesenangan kepada mak.. kadangkala aku membuatkan mak naik gile.. gile ngan perangai aku yg sume nyer aku nak penuhi.. kata nyer "adik nih ader ke duit"? tu la ungkapan yg sll dia cakap kat aku bl aku nak beli sesuatu kat dia. bagi aku duit boleh dicari tp untuk berabih duit kat mak bukan la hari2.. aku x nak ader org cemoh mak aku, betapa sakit nyer aku klu mak di cemoh. betapa terluka nyer aku bila mak di hina.. betapa perit nya aku bila mak di persenda.. tp mak masih mampu tersenyum. aku tahu di sebalik wajah tua nya dia sembunyikan perasaan duka.. aku x nak dia begitu. orang2 tu x layak nak sakitkan hati mak. aku nak mak selalu bahagia punya anak.. bangga dengan keluarga yang dibina.
citer pasal mak mmg x leh abis.. ptg td bapak aku bg msj "adik jgn lupe hr nih beday mak" hehehhe mana kan aku lupe.. dr semalam lagi aku da teringat cume aku nak jd anak yg terakhir wish kat dia. tp x sampai hati la plak kan. takot tertunggu2 lak mak aku tuh.. jd aku amik keputusan coll jek dia.. x byk yg nak di perkata kan. "sekadar epy beday mak".. aku x leh nak luah kan pe yg dah aku rancang.. kelu lak lidah aku nih. naper la x leh nak di ucapkan.. malu kot? yeah tu la pekataan yg paling sesuai.. aku mmg malu nak cakap..
x pe la mak janji mak tau anak2 mak sume ingat kat mak kan.. mak x yah risau2 ekk..
pe2 pon wat ulang tahun mak yg ke 54 nih.. aku nak doakan semoga mak panjang umur.. supaya mak leh wat amal ibadah, leh gi mekah wat umrah dan haji dan tgk sume anak mak berjaya. dikurniakan kesihatan yang berpanjangan dan aku x nak mak sakit2 lagi.. beroleh keberkatan dunia dan akhiran supaya tempat mak kat akhirat surga ganjaran nya.. moga diampunkan segala dosa2 mak walau sekecil2 zarah, sebab ALLAH tuh maha pengasih dan pengampun. moga kebahagiaan milik mak selamanya..
mak janji aku tok mak "aku akan jd anak mak dunia akhirat" amin

No comments:

Post a Comment